قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

بختی؛ تقدیر شد

بودا از شرم فرو ریخت (به فرانسوی: Le Cahier، دفترچه) نام یک فیلم درام محصول مشترک ایران و فرانسه در سال ۲۰۰۷ است. این فیلم را حنا مخملباف کارگردانی کرده است. در این فیلم که نخستین ساخته سینمایی بلند کارگردان است به بررسی زندگی کودکان افغان در دوره طالبان در افغانستان پرداخته شده است.

داستان این فیلم روایتگر زندگی دختر ۶ ساله افغانی به نام بختی (نیکبخت نوروز) است که پس از تخریب تندیس‌های بودا توسط طالبان به همراه خانواده‌اش در غاری در زیر صخره‌ای که این تندیس‌ها بر فراز آن قرار داشتند، زندگی می‌کند. بختی تصمیم به یادگیری الفبا می‌گیرد اما در این راه با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.  

                                                                                  

 

 

 

بعد از دیدن این فلم دیدن بختی برایم به یک آرزو تبدیل شده بود، در بامیان اینطرف و آنطرف وی را جستجو میکردم خوشبختانه نیگبخت در مراسم 8 مارچ که از طرف دفتر مقام ولایت و ریاست امور زنان تدویر یافته بود دیدم.

وی دختر در ظاهر خیلی مظلوم وخونسرد است، با بختی صحبت کردم و از وی رفقیش را که در فلم با وی بازی کرده به اسم عباس پرسیدم کجاست؟ گفت در پیتو لغمان ( محله ای در شرق مرکز بامیان) زندگی میکند.

نیگبخت امروز  از طرف دفتر مقام ولایت، شورا محترم ولایتی و ریاست امور زنان  ولایت بامیان به عنوان با استعدادترین دختر تقدیر گردید، وی بعد از گرفتن تقدیر نامه خیلی خوشحال بنظر میرسید. گفتنی است فلم بودا از شرم فروریخت توجه خیلی از بیندگانش را بخود جلب نموده ومورد استقبال آنان قرار گرفته است. واین فلم چندین جایزه را نیز بدست آورده و در فرانسه وچاپان نیز رکلام شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
ناروی جمعه 20 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:39 ب.ظ

سلام قومای نازنینم .

ناروی جمعه 20 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:58 ب.ظ

اقای بسم الله تابان سلام بر شما !
امشب تاریخ ۱۰-۳-۲۰۱۱ میلادی فیلم مستند بامیان و صحنه های هذن انگیز شان را از طریق تلویزیون اریانی مسکنیار که از امریکا پخش میشود مشاهده نمودم .
یکبار دیگر برای دردهای تاریخی و عقب گذاشتن عمدی ولایت بامیان و دها محرومیتهای مردم خود گریستم !
و حضور فعال شمارا هم دراین فیلم مشاهده نمودم و بخاطر که قبلا وبلاگ تانرا در کدام سایت دیده بودم . امروز میخواهم ازین طریق خدمت تان عرض ارادت نمایم .
اما بعد : پیشنهاد دوستانه و بردرانه ! نخست - بودای با میان را اگر ترمیم نمودید لطفا صورت شان را با قیافه هزارگی که هویت مردم ما را نشان بدهد در نظر بگیرید - نگذراید که فاشیستهای قبیلوی و.. دراین مورد کار شکنی نماید و یا اینکه مانع صورت بودا شود . ازینکه صورت بودا از مدتهای قبل توسط همین ها تراشیده شده بود ! شما دراین مورد دقیق باشید . دوم : دوست عزیز ! در نوشتاری تان از کلمه افغان استفاده نکنید . افغانستانی بهتر است . سوم : با سربازان ناتو هویت مردم مارا خیلی در نظر بگیرید . زیرا مردم هزاره با هویت خاص میباشد و به این دلیل هم بیشتر از دست ظالمان متواری و حقتلفی و نسل زدایی شده است . هزاره ناروی انگوری زاده . خلیلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد