قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

پارک گلزار شهدا بامیان افتتاح شد

در مراسم که به یاد بود از شهدای گم نام دوران جهاد ومقاومت مردم افغانستان بخصوص شهدای که در شب 29ثور 1358 از طرف نیروهای نظام حاکم  در مرکز بامیان قتل عام شده بودند امروز 29ثور 1390  برگزار شده بود،پارک که بنام گلزار شهدا ایجاد شده افتتاح و از منار شهدا در این پارک پرده برداری صورت گرفت.

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان در این مراسم گفت : 29ثور 1358 روز ماندگار در تاریخ جهاد ومقاومت مردم افغانستان است. 

                      

 بگفته داکتر سرابی  فرزندان شهدای افغانستان باید افتخار کنند که چنان پدر ومادری داشتند وی افزود: رسیدن به آرمان شهدای عزیز کشور مان نیازمند همبستگی عمومی بوده وباید همه باهم در این راستا تلاش نمایم.

والی بامیان تاکید نمود که باید همگی باهم زخم های تحمیل شده بر پیکره بامیان را مداوا کنیم این کار یکنفر نیست وبه تنهای نمیتوان به این مهم دست یافت.

آقای ناطقی یکی از شخصیت های جهادی افغانستان به نمایندگی از شورا گلزار شهدا از تمامی افراد خیر که در راستای اعمار مناره شهدا واین پارک کمک نموده تشکری نمود.

 بگفته آقای ناطقی، استاد محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور، داکتر حبیبه سرابی والی بامیان از جمله پیشگامان کمک کننده در این محل باارزش بوده اند.

وی افزود: توجه به شهدا توجه جهاد برحق مردم افغانستان است اگر ما از تاریخ افغانستان دوران جهاد را حذف کنیم هیچ چیزی دیگر برای افتخار نخواهیم داشت.

در همین حال عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ساخت مناره های یاد بود از قربانیان را با اهمیت خواند افزود: این عمل باعث میشود تا پند برای فردای مان ویادی از رشادت آنان باشد.

محمد سجاد محسنی یکی از شخصیت های جهادی افغانستان که در 29ثور 1358 شاهد قتل عام 750 از مردم بیگناه بود گفت : شهدای افغانستان شایسته خدمات بیشتر از اینهاست وباید به ان توجه شود.

 در اخیر مراسم تقدیر نامه های از طرف ورثه شهدای 29ثور بامیان به استاد محمد کریم خلیلی، داکتر حبیبیه سرابی، سیدعباس جعفری رئیس قبلی شهدا ومعلولین ولایت بامیان وحاجی فدا یکی از شخصیت های جهادی کشوربه خاطر توجه وهمکاری شان در ساخت این منار یاد بود توزیع شد.

قرار است دراین پارک که قبر دسته جمعی تعدادی زیادی از مردم بیگناه کشور خصوصا بامیان است ،کتابخانه و مسجدنیز اعمار گردد

این در حالیست که تعدادی از خانواده های شهدا وافراد معلول ومعیوب دوران جهاد ومقاومت مردم افغانستان دولت را به بی توجهی در مقابل شان متهم میکند.

آمرامنیت فرماندهی پولیس بامیان معرفی شد

بر اساس تصمیم وزارت امور داخله سمونوال غلام سخی نیکپی فرزند محمد سالم امروز مورخ 29ثور 1390 به عنوان آمر امنیت فرماندهی پولیس بامیان، به مسئولین وپرسونل آن فرماندهی معرفی گردید. آقای نیکپی متولد سال 1338 در ولسوالی دوشی ولایت بغلان بوده، تحصیلات عالی نظامی خویش را در بخش های امنی وسرحدی به پایان رسانید است. 

 

 

 وی بعد از فراغت به مدت 10 سال به عنوان در قطعات سرحدی کشور که قبلا مربوط وزارت دفاع ملی بود ایفای وظیفه نموده و در بعد از سقوط رژیم طالبان ایشان در ریاست عمومی تفتیش وزارت امور داخله، معاونیت حوزه یازدهم پولیس کابل، معاونیت زون دوم پولیس کابل، ریاست عمومی اداری پولیس وزارت امور داخله ودر آخرین مورد به عنوان قوماندان امنیه ولسوالی یکه ولنگ ولایت بامیان ایفای وظیفه نموده است. سمنوال جمعه گلدی یاردم قوماندان امنیه ولایت بامیان حین معرفی آقای نیکپی برایش موفقیت های مزید را در اجرای امور محوله خواستار شد. آمرامنیت جدید بامیان پابندی به قانون وحراست از ارزشهای ملی ، دینی ودموکراسی و همچنان حقوق بشر را از اصول کلی کاری اش عنوان نمود. آمریت امنیت، از لحاظ تشکیلاتی در قوماندانی های امنیه ولایت معاون قوماندان امنیه یا در واقع شخص دوم پولیس می باشد. قبلا در این پست مل پاسوال خدایار قدسی کار میکرد که در تعیینات جدید وزارت امور داخله وی به عنوان قوماندان امنیه ولایت غور تعیین گردیده است.

دره غوربند شاهد دو انفجار پی در پی، در دو روز بود

دره غوربند یکی از مهمترین راه های مواصلاتی  برای ولایت بامیان به مرکز میباشد، قبل از این نسبتاً امن بود  وسایط نقلیه دولتی وغیر دولتی میتوانستند عبور ومرور نماید. 

اما در این روزهای اخیر به اثر تحرکات مخالفین صلح و آرامش مردم افغانستان نا امنی ایجاد شده است. 

 انفجار اولی روز یکشنبه 25 ثور در منطقه از طرف چاریکار نارسیده به باغ اوغان ساحه پل آشاوه موتر رنجر قطعه اکمالات وزارت امور داخله را مورد آماج قرار داد که در نتجه سه نفر از منسوبین پولیس ملی مربطو قطعه اکمالات وزارت امور داخله زخمی شده است. این ساحه نسبتا آرام بود ولی این اولین مورد با وجود حضور کارگران که در حال حاضر مصروف ساخت پل جدید می باشند وموجودیت پوسته امنیتی در محل این واقعه رخ داده است.  

 

مورد دوم روز دو شنبه 26 ثور یکی واسطه نقلیه پولیس که گفته میشود مربوط قوماندانی امنیه ولایت بامیان است مورد هدف ماین کارگذاری شده کنار جاده که از راه دور کنترول میشده  در منطقه سیاه گرد قرار گفته خوشبختانه به واسطه اثابت نکرده وهیچ تلفات جانی در پی ندارد اما واسطه مذکور بنا بر شدت انفجار و یا هم وارخطایی راننده از سرک منحرف شده و چپه شده است. 

 با این حال ولایت بامیان باوجود اینکه خیلی امن می باشد اما مسیر راه مطمعین ندارد، واقعات اخیر بدون شک بر روحیه مردم وتوریستان که میخواهند در بامیان سفر کنند تاثیر منفی خواهند داشت 

اما چیزی که قابل یاد آوری است اینکه معمولا تجربه نشان داده که گروه های مخالف مسلح که در این مسیر این اعمال را انجام میدهند بعد از حملات این چنینی برای مدتی خاموش وساکت می مانند . 

 بنا بگفته مسئولین در این محل در این دو روز عملیات جستجو راه اندازی شده است  

گفتنی است که بیتشرین انفجارات قبل از این در منطقه شنواری وسیاه گرد رخ میداد جای که آقای عبدالستار خواصی منشی پیشین مجلس نمایندگان در هر دو دور بیشترین رای را داشت.  

نکته : شاید نقطه گزاری محل واقعه خیلی خیلی دقیق نباشد اما در همان ساحه بوده 

وزیر مخابرات:هشتاد درصد افغانها' به خدمات مخابراتی دسترسی دارند

این اعلام خبر وزیر صاحب مخابرات تکنالوژی معلوماتی کمی قابل تامل است، آقای سنگین که در مراسم که بمناسبت روزجهانی مخابرات برگزار شده صحبت میکرد این مطلب را اعلام نمود. 

برایم جالب بود زمانیکه شنیدم 80% افغانها به خدمات موبائیل دسترسی دارند شاید هم بر اساس سروی وزارت محترم مخابرات دقیق باشد ولی تا جائیکه من از دهات افغانستان و یا حد اقل مناطق مرکزی معلومات دارم میتوانیم بگویم که در حدود 70% از شهروندان در این مناطق به خدمات ارتباطی دسترسی ندارند

 بگونه مثال شروع میکنیم از ولایت میدان وردک، 

-  ولسوالهای بهسود بطور کل اگر بگویم تنها 20% از شهروندان آنهم در مرکز دو ولسوالی صرف از یک شبکه اریبا استفاده کرده میتوانند.  

- ولسوالی دایمیرداد در بعضی قسمت ها تنها اریبا آنتن دهی دارد.  

 

ولایت بامیان: 

- ولسوالی شبر تنها 2% آنهم در قسمت سر کوتل شبر خانواده های که هستند از سیمکارت های روشن خود استفاده کرده میتوانند. 

- ولسوالی سیغان تنها در مرکز ولسوالی در پوشش بسیار کم که در حدود5% خواهد شد مردم دسترسی دارند آنهم تنها اریبا. 

- ولسوالی کهمرد فقط مرکز ولسوالی و ساحه دشت سفید با آنتن دهی خیلی ها محدود از اریبا. 

- ولسوالی یکه ولنگ تنها ولسوالی که کثرت شبکه وجود دارد یعنی شرکت های مخابراتی روشن، اریبا و اتصالات در محدوده مرکز" نیک" فعالیت دارد. در بند امیر که مربوط این ولسوالی میشود تنها سیم کارت اتصالات میتواند فعال باشد واربیا نیز به مشکلی در قسمت های بلندی آنتن دهی ضعیف دارد در مجموع ولسوالی شاید 5% شود

- ولسوالی پنجاب در مرکز ولسوالی تنها اریبا آنتن دهی محدود دارد وهمچنان در سرکوتل شاتو اریبا در محدود کم فعال بوده میتواند 5% از مجموع ولسوالی. 

- ولسوالی ورس محدوده شهر نو و قسما مرکز ولسوالی آنهم باید در بلندی رفت سیم کارت اریبا شما میتواند ذگنال دریافت نماید. 

 

جاغوری : 

- نسبتا آنتن دهی شبکه های مخابراتی روشن و اتصالات خوب است اما در فیصدی میتوان گفت در حدود 50% از مجموع ولسوالی دسترسی دارد. 

 - ولسوالی مالستان تنها سیمکارت های اریبا تانرا میتوانید در سیت های موبائیل تان انداخته و در محدوده کم در مرکز مرادینه و کمی دور تر از مرکز نیز فعال بوده میتواند در مجموع شاید در حدود 20% . 

- ناهور این ولسوالی که از لحاظ جغرافیایی بزرگ نیز می باشد انتن دهی موبایل خیلی محمدود در بعضی نقاط است. 

 

دایکندی: 

در مرکز این ولایتی نیلی آنتن دهی شبکه های مخابراتی در محدود کم خوب است ولی در مجموع ولایت میتوان گفت در حدود 30% از شهروندان دسترسی دارند شاید هم کمتر. 

 

ولسوالی لعل وسرجنگل شبکه مخابراتی اریبا فعال اما خیلی ها محدود است. 

 

دره صوف د رمرکز ولسوالی دره صوف بالا تنها دو پایه از آنتن اریبا تا اکنون فعال است ولی در دره صوف پائین شبکه اتصلات دوپایه خود را نصب کرده اما فعال نیست. در فیصدی 5%  شهروندان از مجموع ولسوالی دسترسی دارند.

 

ولسوالی شیخ علی : در این ولسوالی  اریبا  و اتصالات در آنتن دهی دارد در فیصدی شاید در حدود 8۰% برسد.  

دره ترکن وسرخ پارسا ولولنج در ابتدا دره آنهم ساحات مرتفع و در بعضی قسمت های محدود میتوانید از موبایل تان استفاده نماید.  

نمیدانم که معیار  سنجش دسترسی شهروندان به خدمات مخابراتی چی بوده است که 16 میلیون وهشتاد درصد اعلام کرده شاید فروش سیمکارت ها اما نیابد اینرا اعلام میکرد که هشتاد درصد شهروندان افغانستان به خدمات مخابراتی دسترسی دارند. 

حکم جالب دادگاه!!! تجاوز کنید

یک دختر ۱۸ ساله پاکستانی به‌ دستور دادگاه قبیله ‌ای در شهر مروالا در پاکستان مورد تجاوز گروهی قرار گرفت.
این جرم در حالی اتفاق می‌افتاد که حدود یک هزار نفر از مردم شهر و در مقدمه آنان پدر آن دختر نظاره ‌گر آن بودند.
به گزارش فردا، این دختر ۱۸ ساله در پاکستان به ‌دستور یک دادگاه قبیله ‌ای وابسته به قبیله "ماسوتی" در ملأ عام مورد تجاوز گروهی قرار گرفت.
طبق این گزارش برادر این دختر، نوجوانی ۱۱ ساله و از قبیله گوجار با دختری از قبله ماسوتی که از لحاظ اجتماعی بالاتر از قبیله او بود رابطه برقرار کرده و مردم شهر آنان را در حال قدم زدن در شهر مشاهده کرده بودند. 

                                
دادگاه قبیله ‌ای وابسته به قبیله ماسوتی برای انتقام از این کار نوجوان طبق قواعد عرفی حاکم در پاکستان دستور داد که باید خواهر آن پسر ۱۱ ساله در میان عموم مردم شهر و حضور پدر آن دختر مورد تجاوز گروهی مردان قبیله قرار گیرد تا به این طریق اعتبار و شرف خود را در جامعه برگردانند.
در این تجاوز ۴ مرد به انتخاب دادگاه شرکت کرده بودند و در حالی که دختر و پدر با گریه از آنان درخواست بخشش می‌کردند با حضور بیش از یک هزار نفر از مردم شهر و جلوی دیدگان پدر به دختر ۱۸ ساله تجاوز شد.
گفتنی است که این شیوه طبق عرف برخی قبایل پاکستان، حق عرفی و قانونی افراد برای ستاندن شرف و حیثیت خود در جامعه است.
طبق گزارش سازمان حقوق بشر سالیانه ده‌ها جرم اینچنینی در جامعه پاکستان اعمال می‌شود که دولت و نیروهای امنیتی با وجود اطلاع قبلی در صدد منع اعمال آنها نیستند.