قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

کوچی ها دهها قریه را در ولسوالی ناهور به آتش کشیدند

 صدها فرد مسلح تحت نام کوچی در حالی که مردم هیچ گونه اطلاعی از حمله آنها نداشته و در بی خبری کامل بودند، حدود ساعت 10 شب شنبه از منطقه دشت گوله بر چندین قریه ها در ولسوالی ناهور ولایت غزنی حمله نموده و منازل مسکونی، کشتزارها و اموال و دارایی مردم را به آتش کشیدند که در نتیجه چندین تن کشته و دهها خانوار به مناطق همجوار فرار نموده و آواره شده اند.  

 

تاکنون 26 قریه در ولسوالی ناهور در آتش سوخته و از بین رفته است و طبق گفته مردم محل چهار تا پنج تن از مردم محلی نیز توسط افراد مسلح کشته شده اند. اما مقامات دولتی تایید کرده اند که تنها یک جسد از مردم محلی در محل حمله باقی مانده است. به گفته یک عضو شورای ولایتی غزنی، چند روز قبل طالبان با تبانی با کوچی ها، آنتن های مخابراتی را در ساحه تخریب کردند، تا گزارشات از حمله آنان به بیرون داده نشود. هم چنین وی افزود، درحال حاضر کوچی ها به آتش کشیدن قریه ها ادامه می دهند، و راه ارتباطی میان مرکز و ولسوالی ناهور نیز توسط طالبان در منطقه قیاق بسته شده است.  

 

حاجی محمد محقق با محکوم نمودن حمله افراد مسلح تحت نام کوچی افزود که تفاوت فاجعه ای که امسال رخ داده با فجایع سالهای گذشته در این است که امسال طالبان به صورت علنی در صفوف کوچی ها شامل می باشند. حاجی محمد محقق نسبت به وقوع مکرر و هر ساله این حملات ابراز تاسف و نگرانی نموده گفت که اگر جنگ بر علیه طالبان در تمام مناطق کشور مجاز است و نیروهای امنیتی علیه آنها به صورت جدی می جنگند چرا در جاهایی که طالبان تحت نام کوچی بر مردم بی دفاع حمله می کنند، اقدامی اساسی از سوی نهادهای امنیتی صورت نمی گیرد و از زندگی و جان و مال مردم دفاع نمی شود. زورآور زاهد قوماندان امنیه ولایت غزنی در گفتگویی با روزنامه افغانستان، حمله کوچی ها بر مناطقی از ولسوالی ناهور را تایید کرده و افزود که نیروهای پولیس به منطقه اعزام شده و همچنین از نیروهای پولیس مالستان و جاغوری نیز کمک خواسته شده و به منطقه اعزام شده اند. قوماندان امنیه غزنی می گوید یک هیئت به منطقه اعزام شده و یک هیئت دیگر روز یک شنبه به منطقه اعزام خواهد شد تا در مورد تحقیقات جدی انجام شود.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی نیز گفت که افراد مسلح تحت نام کوچی با موترسایکل، موترها و حتا موترهای کلان در قریه جات اطراف خوست حمله کرده اند و 26 قریه آتش زده اند. به گفته معاون والی غزنی، نیروهای پولیس به منطقه اعزام شده اند اما مهاجمان بر ارتفاعات منطقه جا گرفته اند و به نیروهای پولیس حمله نموده اند. احمدی افزود که در تماس هایی که آنها با کوچی ها داشته اند، کوچی ها انتساب مهاجمان را به قبایل کوچی رد نموده و گفته اند که این افراد دهشت افگنان و جنگجویانی هستند که به قصد دهشت افگنی و بر هم زدن وضع امنیتی وارد منطقه شده اند. وی می گوید که در بین اینها حتا افرادی از وزیرستان شمالی نیز وجود دارد. معاون والی غزنی وجود زمینه های وقوع چنین ناامنی در منطقه را نیز رد نکرده و می گوید که در بعضی از ولسوالی ها مانند رشیدان و خوگیانی طالبان تجمع دارند و می خواهند وضعیت امنیتی منطقه را برهم بزنند و حوادث اخیر نیز بی ارتباط با آنها نمی باشد. وی با خطرناک خواندن وضعیت، احتمال بروز حوادث مشابه در مناطق دیگری از این ولسوالی را نیز بعید ندانست. همچنین اسد الله سعادتی نماینده مردم دایکندی در ولسی جرگه هجوم افراد مسلح بر روستاها و به آتش کشیدن قریه ها را یک عمل ضد انسانی و نگران کننده دانست. سعادتی افزود که نگرانی از روندی است که در کشور جریان دارد و اگر این روند متوقف نشود اتفاقی که در غزنی افتاد ممکن است در هر جای دیگری از کشور بیافتد. آقای سعادتی علاوه کرد: بحث کوچی ظاهر قضیه است، بحث اساسی این است که عده ای آمده اند تا تحت عناوین مختلف مناطق امن کشور را نا امن بسازند. طالبان و دست های فراوان دیگری در این نوع حملات دست دارند و مهمترین نیت آنها ایجاد اختلال در در مناطق امن کشور می باشد. وکیل دایکندی در شورای ملی گفت که دولت و مردم باید نسبت به این قضایا کاملا هوشیار بوده و جلو گسترش آن باید گرفته شود. حمید الله دانش عضو شورای ولایتی غزنی نیز در گفتگویی با روزنامه افغانستان در مورد حمله افراد مسلح تحت نام کوچی بر مناطق ولسوالی ناهور گفت که حدود یک صد الی یک صد و شصت فرد مسلح، بر روستاهای ولسوالی ناهور حمله کرده و دهها قریه را به آتش کشیده اند. آقای علی زاده نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه نیز از حکومت خواست تا در این مورد اقدام جدی نماید. وی افزود که این وظیفه دولت است که جلو چور و چپاول این گونه افراد را بگیرد و از شهروندان خود محافظت نماید. علی زاده از اعزام یک هیئت که در آن نمایندگان مجلس نیز حضور خواهند داشت به ولسوالی ناهور خبر داد. حمله کوچی ها بر مناطق ده نشین در ولایات مرکزی، سالهاست که در فصل بهار آغاز می شود و تلفات انسانی و مالی هنگفتی بر جای می گذارد. با اینکه سال گذشته ریاست جمهوری فرمان داده بود تا به کوچی ها زمین داده شود و از حمله مجدد آنها بر مناطق ده نشین جلوگیری گردد اما از آغاز بهار امسال باز هم عده ای تحت نام کوچی به حملات مسلحانه و قتل و کشتار مردم و آتش زدن قریه ها مبادرت ورزیده اند.  

منبع : روزنامه افغانستان. 

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان اکبری یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:01 ب.ظ

با درود فران به شما و همه خوانندگان این وبلاگ !
داستانی که از گذشته در مورد هزاره ها صحبت میکنند اکنون به حقیقت شاهد ان هستیم : در گذشته از بزرگان نقل می کنند که وقتی دشمنان مردم ما می خواستند در مورد اتحاد و هم بستگی مردم یک منطقه اطلاع حاصل نمایند و بدانند که شرایط برای چور و جپاول شان مهیا هست یا خیر از رویش زیر استفاده می کردند : ابتدا گله ای از شتر هایشان را بالی کشتزاری یکی از ان اهلی رها مکردند به دقت می دیدند اگر ان مردم باهم اتحاد داشتند که شتر ها را از قریه هایی شان بیرون می کردند : و اما اگر نفاق دربین شان حاکم بود یکی از کشتزار خود شتر ها را به کشتزار دیگریشان هدایت میکردند از زمین خود میراند اکنون نیز کوچیهای وحشی جندین بار در بهسود امتحان کردند این رویش را که کنون در ناهور جواب ان را گرفتند . برادران و خواهران عزیز !مردم غیور و سر افراز ناهور دست کمک به سوی شما دراز نموده و از هر طریق ممکن به یاری شان بشتابیم و صدایی مظلومیت شان را به گوش دنیا برسانیم
امروز نگویم ناهوریی یا بهسودیی ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد