قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

هشدار والی بامیان نسبت به وضعیت شکننده امنیتی این ولایت

در پی حمله افراد مسلح ضددولتی در بامیان، حبیبه سرابی، والی بامیان، نسبت به شکننده بودن وضعیت امنیتی این ولایت هشدار داده است.

شورشیان شامگاه روز پنجشنبه، ۱۰ سنبله/شهریور، با حمله به یک خودرو حامل ماموران پلیس، سه مامور پلیس و یک غیرنظامی را کشتند. 

حبیبه سرابی به بی‎بی‌سی گفت که این حادثه در شاهراه بامیان-بغلان در ولسوالی/شهرستان کهمرد، در شمال شرق ولایت بامیان روی داده است.

بامیان در مرکز افغانستان در ده سال اخیر یکی از آرام‌ترین ولایت‌های افغانستان بوده است، اما در سالهای اخیر گروههای شورشی در برخی از مناطق این ولایت نفوذ کرده‌اند.

پس از حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان، شماری از این نیروها در ولایت بامیان مستقر شدند و در سالهای اخیر ۲۶۰ سرباز از کشور زلاند نو در این ولایت مستقر بوده‌اند.

در ۲۶ سرطان/تیر برنامه واگذاری مسئولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی با انتقال این مسئولیت از نیروهای نیوزیلاندی (زلاند نو) به پلیس بامیان رسماً آغاز شد.

در اوائل ماه آگوست (اوت) سال گذشته در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای یک سرباز نیوزیلاندی در ولسوالی کهمرد کشته شد.

همچنین در هفدهم جوزا/خرداد امسال جواد ضحاک، رئیس شورای ولایتی بامیان در منطقه غوربند ولایت پروان، در شرق بامیان به دست شورشیان کشته شد.

حمله روز پنجشنبه گذشته به نیروهای پلیس در کهمرد، نخستین حادثه مرگبار امنیتی در ولایت بامیان پس از واگذاری مسئولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی در این ولایت است.

هر چند خانم سرابی ارتباط این حادثه با واگذاری مسئولیت تامین امنیت از سربازان خارجی به پلیس بامیان را رد کرد، اما هشدار داد که وضعیت امنیتی بامیان در مرزهای شرقی و شمال شرقی این ولایت آسیب‌پذیر است.

والی بامیان افزود که او بارها این موضوع را با مقامهای مسئول در کابل در میان گذاشته، اما تا حال به هشدارها در این زمینه پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

خانم سرابی همچنین گفت که از چند سال به این سو برخی گروههای مسلح در شماری از مناطق همجوار ولایت بامیان در ولایت بغلان حضور دارند و هر از گاهی برای خرابکاری وارد بامیان می‌شوند.

او گفت که مردان مسلحی که روز پنجشنبه به ماموران پلیس حمله کردند، با خود سلاحهای سبک و سنگین و از جمله موشک‌انداز آر پی جی داشته‌اند و با استفاده از همین سلاحها خودرو آنها را هدف قرار دادند.

پس از واگذاری مسئولیت تامین امنیت از نیروهای ناتو به نیروهای افغان در برخی دیگر از مناطقی که تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند نیز شورشیان دست به حملات مرگباری زده‌اند.

در شهرهای لشکرگاه و هرات که پس از بامیان شاهد اجرای این برنامه بوده‌اند، چند حمله انتحاری صورت گرفته که تلفاتی هم در پی داشته است.

با این حال، مقامهای دولت افغانستان روند واگذاری مسئولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای افغان را "بازگشت‌ناپذیر" توصیف کرده و مصمم به اجرای آن هستند. 

منبع: سایت فارسی بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد