گاندی نمادی از خود باوری واستقلال طلبی
گاندی مجدانه براین باور پافشاری میکرد که فردی که به جامعه خدمت میکند باید زندگی سادهای داشته باشد واین ساده زیستی را درآیین برهمایی جاری میانگاشت. او با رد زندگی به شیوه غربی به روند ساده زیستی را در آفریقای جنوبی درپیش گرفت واز آن بعنوان تلاش برای رسیدن به نقطه صفر یاد میکرد وبدین ترتیب هم درهزینههای غیر ضروری صرفه جویی مینمود وهم ساده زیستی را دنبال مینمود. اوحتی لباسهایش را خودش میشست.در یک مورد او هدایایی را که به خاطر خدماتش به جامعه به وی اهدا شده بود، باز پس داد.
گاندی درهر هفته یک روز را روزه سکوت سپری میکرد. امتناع از حرف زدن رامایه آرامش درونی میانگاشت این آموزه را هم از آیین برهما واصل موناشافتی یعنی سکوت وآرامش داشت. در این ایام سکوت با نوشتن برروی کاغذ با دیگران ارتباط برقرار میساخت. گاندی از سن ۳۷ سالگی به مدت سه سال و نیم از خواندن روزنامهها خودداری نمود واظهار میداشت وضعیت نابهنجار جهان وامور جهانی آرامش درونی او را بهم میریزد. او دربازگشت به هند واشتغال به شغل حقوقی از پوشش غربی دست برداشت اگر چه نشان از ثروت و موفقیت داشت. اولباسی برتن کرد که مورد قبول فقیرترین افراددرهند بود واز پارچه تولیدی داخل موسوم به خادی استفاده مینمود. گاندی وپیروانش پارچه لباسهایشان را از نخی که خود میرشتند تهیه میکردند ودیگران را نیز به این کار تشویق مینمودند. درحالی که اکثر کارگران هندی بیکار بودند لباسهای مورد نیازشان را از تولیدیهای صنعتی تحت تملک انگلیسیها خریداری مینمودند.
گاندی یک هندوبود و تمام عمر براین آیین استوار ماند وبسیاری از اصول خویش را از هندواقتباس نمود. بعنوان یک هندوی عامی معتقد بود همه ادیان برابرندودر برابر تلاشهایی که برای تغییر دین وی به عمل آمد مقاومت نشان داد او شدیدا به خدااعتقاد داشت و لذا به مطالعه تمام ادیان بزرگ کوشش ورزید. درموردهندوئیسم چنین میگوید:
گاندی معتقد بود که اساس و شالوده هر دین را حقیقت وعشق تشکیل میدهد (محبت، عدم خشونت یا همان ترکیب حکم طلایی ) اوهرگونه تعصب کور وگم بودن رفتارهای نادرست درهر دین وآیینی را زیرسوال میبرد وبه طرز خستگی ناپذیری در پی اصلاح اجتماعی برمی آمد. برخی از اظهار نظرهای وی درمورد ادیان مختلف به شرح زیر مطرح شدهاند :
اوبعدها که با سوال آیا یک هندو بودی مواجه شد جواب داد :
« | آری من یک هندو هستم. همچنین یک مسیحی یک مسلمان و یک بودایی و یهودی میباشم. | » |
گاندی برخلاف خود آنها که با یکدیگر درتضاد بودند دستورات این ادیان را همسو ویکسان میدانست. البته درمباحث مطروحه دو تفاوت بارز فلسفی بین دوگروه بزرگ هندی درآن عصر را شرح دادهاست. در۱۵ ژانویه ۱۹۳۴ زلزله مهیبی بیمار را لرزانید و خسارات وتلفات سنگینی برجای گذاشت. گاندی این حادثهها را نتیجه گناه افراد رده بالای هندو میدانست چرا که معتقد بود خوراکیهای غیر مجاز نجس را به معابدشان بردهاند. گاندی به ترویج پرهیز از نجاست گوشت کوشش زیادی داشت وافراد پای بند به این امساک را مردم کریشنا مینامید. اما تاگور با این موضع گاندی مخالف بود ومی گفت زمین لرزه تنها منشا طبیعی دارد و نه اخلاقی اما سوء رفتار درمعابد هندو را نیز نفی میکرد.
بلاخره گاندی ترور شد
گاندی چندین بار هدف سو قصد قرار گرفت که آخرین مورد آن موفق بود. در ۹ دلو ۱۳۲۶ ناتورام قادسی وی را، که در سن هفتاد و نه سالگی و میان جمعیت عازم محل عبادت بود، هدف گلوله قرار داد و از پای درآورد. قاتل از ناسیونالیستهای افراطی هندو بود که معتقد بود روابط گسترده با پاکستان به اقتدار هندوستان لطمه زده است.
فردا ۱۴ اگست مصادف است به روز استقلال جمهوری اسلامی پاکستان، زمانیکه از 14 اگست یاد میشود مسلماً رشادت و قهرمانی جلالتماب محمد علی جناح (ره) که اکنون لقب قاعد اعظم را گرفته به یاد مان افتاده ویاد و خاطره این شخصیت بزرگ اسلام در ذهن ونوشتار صدها نفر زنده میشود.
پاکستان با فدا کاری وی بنیاد نهاده شده، این کشور یکی از کشورهای مهم آسیا و همسایه جنوب و جنوب شرقی کشورمان می باشد.
مقامات هر دو کشور (افغانستان وپاکستان) بارها یکدیگر را متهم به دخالت در امور داخلی شان دانسته ومقامات افغان پاکستان را متهم به حمایت از تروریزم بین المللی والقاعده میدانند، مضوعیکه بارها از جانب اسلام آباد رد شده است.
ولی بدون شک امنیت وصلح در هر کشور بر وضعیت کشورهای منقطه وهمسایه های شان تاثیر دارد .
خواستم بیاد این فرزند صدیق اسیا بیوگرافی وی را برای معلومات در ادامه بنشر بسپارم
ادامه مطلب ...امروز اخرین روز امتحانات بود که بخیر سپری گردیددقیق بیادم است زمانیکه در سال ۱۳۸۶ موسسه تحصیلات عالی کاتب اولین دور ثبت نام دانشجویان شروع نمود من با خود فکر میکردم که این چهار سال چگونه سپری خواهد شد با این ۱۳۶ کردیت، ولی امروز که آخرین روز امتحانات من بود متوجه شدم که اگر برای انجام کاری تصمیم قاطع بگیریم تمامی موانع خود بخود رفع میشود.
و گرنه این چند سال میتوانستم بدون مراجعه به دانشگاه به یک سند تحصیلی (لیسانس) قناعت نموده و فقط در یک مسلک میبودم ولی اکنون به فضل و مرحمت الهی وزحمات استادان گرامی میتوانم به عنوان یک شاگرد حقوق در بخش قضا و سارنوالی انجام وظیفه نمایم.
این نوشته بدلیل این است که بسیاری از جوانان را میبینم که برای اجرای کار خصوصاً تحصیل خیلی متردد و به اصطلاح عام دو دله اند، به عقیده من تصمیم میتواند انسان را به بلندای موفقیت برساند.
بجا میدانم از این طریق از تمامی استادان محترم موسسه تحصیلات عالی کاتب، خصوصاً استادان دانشکده حقوق هر یک محترم استاد محمد ذکی احسانی، محترم غلام حیدر علامه، محترم استاد علی رضا روحانی، محترم استاد هبدالله شفایی، محترم صادق دهقان، محترم محمد هاشم احمدی، محترم عبدالخالق قاسمی، محترم ضامن علی حبیبی، محترم میرزا رفعت، محترم استاد سید علی حسینی، محترم استاد حسینی، محترمه استاد خدیجه مرادی، محترمه استاد کاظمیه محقق، محترم استاد هادی، محترم استاد عباس بصیر، محترم استاد سرور دانش، محترم استاد میرزایی، محترم استاد صداقت، محترم استادمقصودی، محترم استاد حسن رضایی، محترم استادجمال،محترم استاد محمد یحی بلاغت، محترم استاد یادگاری، وسایر استادان گرامی تشکری نموده وبریا شان آرزوی موفقیت وسرفرزای را دارم.
و همچنان از شخصیت دلسوز و محترم جناب آقای محمد ابراهیم قاسمی که بانی وموسس این دانشگاه میباشد نیز تشکری نمایم .
با وجود فشار امتحانات برای اینکه از بامیان بی خبر نمانم بر علاوه تماس با دوستان سعی میکنم وبلاگ دوستان وعزیزان بامیانی را نیز هر روز مرور داشته باشم.
دیروز به عنوان نوشته ای از همکار گرامی ام آقای علی پیام برخوردم که خبر از به چاپ رسیدن کتاب وزینش را داده بود خیلی خوشحال شدم
از صمیم قلب این موفقیت معنوی را برای شما تبریک گفته و از خداوند منان آرزوی سلامتی و بهرزوی شما دارم امیدوارم شاهد موفقیت های مزید شما باشم.
خیلی مشتاقم یک نسخه آنرا مطالعه نموده چون بدون شک برایم خیلی مفید وارزنده خواهد بود خصوصاً بخشهای حقوقی و امنیتی آن .
با عرض حرمت
بنقل از پایگاه اطلاع رسانی جاغوری یک طیاره که چندی قبل توسط صابرشاه یک جوان با استعداد کشور در جاغوری ساخته شده بود موفقانه پرواز نموده است.