قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

سفر ، سفیر جاپان در بامیان

سفیرجاپان :

کشورما بر ادامه کمک های خود در افغانستان متعهد است.

شیگه یوکی هیروکی سفیر جاپان مقیم کابل در سفر که عمر سلطان معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنک ، نماینده وزارت خارجه جاپان ، نماینده یونیسکو آقای برن دن وی را همراهی می نمود در دیداری با والی بامیان  در تاریخ 22 سرطان 1389 ضمن این  مطلب بر ادامه کمک های کشورش در بازسازی افغانستان تاکید کرده گفت : افغانستان وجاپان با پیشنیه تاریخی دوستی که دارد همواره سعی خواهد نمود تا به عنوان یک کشور دوست با تمامی غم وشادی افغانستان خود را شریک میدانیم.

آقای هیروکی گفت: با توجه به اینکه ما در مجموع با دولت افغانستان همکاری نزدیک داریم بامیان  به عنوان یک مرکز فرهنگی دارای با داشتن پیشنیه خوب تاریخی  نقطه ای عطف برای همکاری ماست.

این مقام جاپانی افزود : در سفر که رئیس جمهور کرزی در جاپان داشت کشورما متعهد به پرداخت 5 میلیارد دالر شده که بیشتر در بخش های زراعت، زیربنا ، ترانسپورت وانرژی به مصرف خواهد رسید.

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان در دیدارش با آقای هیروکی ضمن قدرانی از کمک های مستمر جاپان برای بازسازی افغانستان گفت : جاپان یکی از متعهدین خوب برای کشور ما در عرصه ای بازسازی بوده وخود بیانگر صداقت در دوستی دو کشور است.

وی افزود : هیچگاهی مردم افغانستان کمک های کشور دوست جاپان را در این بّرهه از تاریخ که سخت نیازمند همکاری است از یاد نخواهد برد.

والی بامیان در خصوص سهمگیری جاپان در بازسازی بامیان  گفت : این کشور در بازسای بامیان سهم بسیار فعال وچشمگیر داشته که عمدتاً در بخش های معارف ،صحی ، زراعت ، زیربنا وماین پاکی خصوصاً در ساحات فرهنگی متمرکز بوده است.

بگفته خانم سرابی  هزینه بزرگترین وحیاتی ترین پروژه سرک سازی ( بامیان الی یکه ولنگ) را نیز کشور جاپان پرداخته است.

بگفته مسئولین افغانی در این دیدار سفیر جاپان وعده سپرد هرگاه اداره محلی ، مکان مناسب را برای موزیم ومرکز آموزش چگونگی محافظت از آثار باستانی مهیا کنند آنرا اعمار خواهیم نمود.

عمر سلطان معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ که در این سفر نیز حضور داشت گفت : بامیان نماد از تاریخ وفرهنگ باارزش افغانهاست وما برای حفظ آن از هیچ نوع سعی وتلاش سر باز نخواهیم زد. 

گزارش از مرضیه خرمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد