قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

شیوه امراض گوناگون بر حاصلات میوه شیخعلی

شیخعلی نام ولسوالی  زیبا ودیدنی است در امتداد دره غوربند  مردم این ولسوالی مردم خوش برخورد ومهمان نواز اند وبیشترینه از طریق کار در زمین های زراعتی امرار معاش مینمایند. 

 

 

در سالهای اخیر مردم برای داشتن باغهای میوه خصوصاْ زردالو وسیب بطور اصلاح شده بیشتر سعی می نماید  ودر سالهای قبل میتوانستند با فروش محصولات خویش درامدی خوبی برای زندگی خود پیدا کنند اما امسال شیوه مرضی که مردم عام آنرا چیچک می گویند این فرصت را برای مردم شیخلی نداده است. 

محمد علی باشنده شیخعلی میگوید : امسال در زمانیکه زردالو ها در باغ بشکل غوره بود باران بارید که این افت را نصیب مردم ما نموده است. 

زمانیکه به باغ های کنار جاده عمومی داخل شویم به وضاحت می بینیم که زردالوهای خالهای سیاه مانند زیاد را بخود دارد وحتی بعضی های آن رنگ سفید مانند پوپنک را نیز پیدا نموده است. 

محمد علی میگوید : یالهای ثبل تاجران می امد از باغ میوه های مردم را می خرید ولی امسال به سبب همین مریضی حاضر نیستند بخرند ومردم خودشان در کنارجاده بطور یک کیلو دوکیلو میرفروشند  . 

خادم باشنده دیگر این ولسوالی می گوید : برعلاوه زردالو متاسفانه سیب های ما را هم مرضی که هیچ قابل کنترول نیست گرفته است. 

انا از دولت شکایت نمود میگوید ریاست زراعت پروان حتی برای یک مرتبه هم از مردم احوال نگرفته وبا مردم هیچ کمک نکرده اند. 

محمد زوار  خاکباد که از اعمار سرک ناشی میوشد را نیز از دلایل عمده بروز چنین امراض دانسته می گوید : طبق قرار داد سرک سازی شرکت باید محلات که کار جریان دارد آب پاشی نماید ولی متاسفانه چون نظارت از طرف دولت نیست وی هم انجام نمی دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد