قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

استعمال کلمه باستان برای بامیان کاملا غیر علمی نمی باشد

 

یکی از دوستان در نوشته های خو استفاده نکردن کلمه باستان را برای بامیان توسعه نموده است که دقیقاْ نمیدانم منظوری کی بوده وی من در اخیر مطالب خود هم از آن استفاده کرده بودم بنا به دلایل ذیل میتوانم عرض کنم که استعمال کلمه باستان برای ولایت چون بامیان کاملا غیر علمی نیست واگر دوستان قناعت ندارند لطفاْ به منابع آتی مراجعه نمایند 

لطفاْ یک جلد  لغت نامه ای فارسی با خود داشته باشید تا دچار سر درگمی غیر ضروری نشوید  

 

منابع انترنیتی: باستان به معنی دیرینه /

 

http://www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html? searchtype=2&word=2KjYp9iz2KrYp9mG   

 

وباستانی به معنی قدیم وکهنه 

http://www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html? searchtype=2&word=2KjYp9iz2KrYp9mG24w%3d 

   

  منبع دیگر:  باستان به معنی

 http://dic.amdz.com/ 

  

منبع دیگر : باستان به معنی تاریخی :     

http://www.farsilookup.com/p2p/seek.jsp?lang=fa&word=%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

 

 بنا  بر خلاف ادعا بعضی از دوستان استعمال کلمه باستان برای ولایت چون بامیان  کاملاْغیر علمی نمی باشد . 

بسیار زیباست تا بتوانم از دوستانم به نواقصم متوجه شده وبرای حل آن توجه نمایم 

همان فرموده بزرگان : هرکسی من را یک کلمه آموزش بدهد مولایم است  

 

نظرات 1 + ارسال نظر
دوست قدیمی ات دوشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:47 ب.ظ http://ekhlasi.blogfa.com

سلام دوست عزیز جناب آقای تابان امید وارم همچنان در بامیان دنیا تابنده وخروشنده وسرزنده باشید.

مطلب بامیان باستان را در وبلاگ قشنگ وپر از مطلب شما دیدم واز اینکه خودم مدت مدیدی آب ونمک ولایت زیبای بامیان بودم وعلاقه ای وافری به تمام بامیان دارم یعنی به این معنا که وقتی از بامیان صحبت می کنم از زندگی قوم خود واز زندگی خودم صحبت می کنم لذا بامیان با تمام زیبای های خود وبا دره های پر از آب وآبشار ومردمان متدین وخونگرم خود تذکره از مردم هزاره است .
دیگر دیسی های تاریخی بامیان واشکال زندگی در آن دیار تماماْ‌ از زیبای طبیعی گرفته تا تاریخی شان منشور تاریخ من وتوست ولی اینکه شما گفته اید که بامیان باستان علمی است من حرفی در مورد ندارم چون درین بعدی ها نه حوصله داشته ام که کتاب های قطور تاریخ را بازگشایی نموده وچیزی از آن بر گیرم ونه وقت آن برایم بوده است که به این دوعلت نمی دانم که دقیقاْ چه بنویسم من خود برای اولین بار در بامیان رفتم از رادیو بامیان که به مسئولیت آقای علی عرفانی نشر وپخش میشود شنیدم وبا لحن اعتراض با خود ایشان گفتم همیشه بامیان باستانی می گویئید در جواب بدون تامل گفت خوب باستانی هست دیگر مگر شما قبول ندارید ؟ در جواب خالی بودم وچیزی نگفتم ولی یقین هم زیاد به این تعبیر نداشتم چون در دوره که ما تاریخ یونان باستان را داشتم مطالعه می کردم از یونان قدیم انسان تصورات عجیب وغریب را مطالعه می کند وخصیصه های بخصوص خود را دارد از جمله اینکه در دوران باستان حکومت های سپری می شود که فیلسوفان آن بنیان گزاران فلسفه تاریخ بشریتند مانند سقراط وافلاطون وارسطو که هر کدام دهری از علم وعمل بوده اند وتا اکنون مانندی خود را ندیده است اگر دیده هم پیروان از دست خودشان بوده تا اینکه تاریخ پر صلابت وغنی اسلام شروع میشود که اسلام همانطوری که گفته اند الاسلام یعلو ولایعلو اسلام علیه واین سر زمین که بنیان دموکراسی را می گزارد وتهداب انواع حکومات را بحث می کند گفته میشود که یونان باستان که آن هم شکل علمی دارد وهم تاریخی وباستانی است ولی بامیان که نسبت به تاریخ یونان در دوره های مدرن ساخته میشود در دوره بامیان وبودای آن شکل میگرد دوره است که در ایران وآسیای میانه وچین وهند انواع تمدن ها شکل گرفته بودند ومصر وبین النهرین وغیره هم چندین دوره از تمدن را پشت سر گزرانده بودند بنابر این اگر از این کلمه ما منظورمان تساهل باشد وشبیه سازی باشد که خوب در غیر آن به معنای علمی بامیان من چندان موافق نمی باشم . چون همانطوریکه عرض شد هر کلمه تاریخی باری از خود ادا می کند که بار ویژگی ها وخصوصیت های خود را دارد آیا در بامیان این ویژگی ها دیده میشود آیا یکبار آنجا حکومت که تمام دنیا در سیطره گرفته باشد بوده است که نه بهر حال زیاد روی کردم مرا ببخشید آقای تابان عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد