قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

بیست تن دوشیزه از مکتب قابلگی بامیان سندفراغت بدست آوردند.

مروزسه شنبه مورخ 9 سنبله 1389 با حضور داکتر ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه ، داکتر حبیبه سرابی والی بامیان ، علی موجی سفیر شهزاده کریم آقاخان در افغانستان، مقامات محلی به تعداد 20 تن از دوشیزگان ولایت بامیان  بعد 18 ماه تحصیل در مکتب قابلگی ولایت بامیان سند فراغت خویش را بدست آوردند.

داکترثریا دلیل سرپرست صحت عامه کشور در چهارمین دور فراغت دانش آموزآن این مکتب گفت : قابله های ستون فقرات بخش خدمات صحی در هنگام ولادت میباشد که باید به آن توجه گردد ما سعی داریم تا با ادامه چنین برنامه ها تعداد قابله هارا در کشور مطابق نیاز آموزش دهیم.

سرپرست وزارت صحت عامه کشور افزود: برای فعلا در افغانستان 2400 قابله مصروف خدمت و650 قابله دیگر در مکاتب قابلگی مصروف فراگیری علم میباشد ولی برای  اینکه بتوانیم به ضرورت های افغانستان در این مورد رسیدگی لازم نمایم ضرورت است تا 6000 قابله داشته باشیم.

خانم دلیل ضمن اینکه وظیفه قابله ها را برای کاهش مرگ میر مادران موثر دانست افزود: مسئله مرگ ومیر مادران تنها مسئله صحی نیست باید به آن از جوانب مختلف توجه نمود.

بگفته داکتر ثریا دلیل در حال حاضر در هر نیم ساعت یک مادر افغان در هنگام ولایت جان خود را از دست می دهد.

وی در این مراسم اعلام داشت که وزارت صحت در نظر دارد تا بعد از این برنامه اطلاع رسانی از پیشرفت های علم طبابت را در مقاطع مختلف برای کارمندان صحی در بخش های مختلف در سراسر کشور عملی خواهد نمود.

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان ضمن با اهمیت خواندن نقش قابله ها در طبابت وجلوگیری از مرگ ومیر مادران گفت : ما در بامیان با توجه به وضعیت جغرافیایی که در اینجا حاکم است نیازمندی زیاد برای داشتن قابله های مسکلی داریم وامیدواریم این روند با همکاری نهادهای کمک کننده الی رفع ضرورت ادامه پیدا کند وتداوم این برنامه یک ضرورت اساسی می باشد.

خانم سرابی افزود : در حال حاضر 80% مناطق بامیان تحت پوشش عرضه خدمات صحی قرار دارد ولی متاسفانه 20 % از شهروندان بامیانی دسترسی به خدمات صحی ندارند  واین رقم در زمستان  بدلیل بارش برف ومسدود شدن راه ها افزایش میابد.

والی بامیان از وزیر صحت خواست تا در قسمت  اعمار تعمیر برای 25 مرکز صحی که فعلا در خانه های کرایی مصروف عرضه خدمات صحی در بامیان توجه خویش را مبذول دارد.

این در حالسیت که قرار است یک شفاخانه 200 بستر در مرکز بامیان با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک اعمار گردد.

داکترمهرعلی حسنی سرپرست ریاست صحت عامه بامیان در خصوص این برنامه آموزشی گفت: مکتب قابلگی از سال 2004 به فعالیت آغاز نموده که ما امروز شاهد چهارمین دور فراغت آن میباشیم.

بگفته داکترحسنی : این برنامه به حمایت مالی برنامه انکشافی ایالات متحده امریکاUSAID از طریق بخش خدمات صحی آقاخان در بامیان عملی میگردد که در حال حاضر در ولایت بامیان 80 قابله مسلکی وجود دارد ودر برنامه های قبلی از ولایات دایکندی ، غور ومیدان وردک نیز مداومین این برنامه داشتیم.

یکتن از فارغین این دور گفت: در مدت 18 ماه برنامه منظم درسی مسلکی را سپری نمودیم وحال قادرهستیم تا در قراه وقصبات خویش به عنوان قابله مسلکی در خدمت مردم باشیم.

این در حالیست که سال گذشته یک تن از قابله های بامیان عنوان بهترین قابله افغانستان را کسب نموده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد