قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

مردم بامیان برنده اصلی انتخابات پارلمانی اند نه نامزدان

مردم بامیان برنده  اصلی انتخابات پارلمانی نه نامزدان  

 نوت : این مطلب در شماره ۵ پیام بامیان نیز بنشر رسیده.

بامیان یک فرهنگ است نه یک ولایت یا یک محدوده ای جغرافیایی ، هر یک ما وابسته به این فرهنگ هستیم وباید ارزشهای آنرا پاسداریم ، من به عنوان یک بامیانی به تعبیر فوق بخود می بالم وافتخار میکنم که  شهروندان منسوب به این فرهنگ در همه ای امور پیشگام بوده اند از جهاد ومقاومت الی دموکراسی . در مجلس نمایندگان بامیان 4 کرسی دارد که سه مرد ویک خانم اما برای احراز این پست 43 تن خود را نامزد نموده که

 

 از آن جمله شش تن آنان  خانم بود  . این ولایت شش واحد اداری ( ولسوالی) ویک مرکزیت دارد . در نوشته حاضر مختصر پیرامون روند انتخابات پارلمانی میخوانید.

 

در انتخابات پارلمانی 27 سنبله 1389 من در بامیان بودم  ودر اینجا رای دادم ،  در روز  شنبه سر ساعت 7 صبح  با دوستان یکجا رفتم برای رای دادن  هوا خیلی سرد بود چون یک روز قبل از آن در سر کوه اقرباط برف باریده بود فکر میکردم شهروندان از بیم این سردی نیایند ما از اولین کسانی بودیم که در مرکز رای دهی رسیدم بعد از این ما رای دادیم وقتی بیرون شدیم یکبار متوجه شدیم که مردم زیاد برای اینکه بتوانند رای بدهند صف  کشیده بودند . مردان محاسن سفید را دیدم زنان کهن سالی بود  دختران جوانی که شاید برای اولین بار رای دادن را تجربه میکردند.اطفالی بودند که در آغوش مادر خود این فضای زیبا را تجربه میکردند برای من نیز زیبا بود  چون با شوق تمام در تعیین سرنوشت وانتخاب نماینده برای مجلس شرکت نمودم ورای خود را بنفع نامزد دلخواهم استعمال نمودم.

باورکنید زمانیکه در لیسه مرکز بامیان آمدیم برای اینکه بیبینم در این مرکز چی خبر است چنان صف طولانی بود که در عمر خود بجز از دوران مکتب در محافل رسمی که شاگردان صف می کشیدند ندیده بودم مردم چنان مشتاق بودند مثل اینکه در محفل عروسی ویا مراسم شادی بسیار مهم خانوادگی خود شرکت کرده بودند اگر چند این روز نیز بنحوی جشن ملی بود. در ابتدا گمان میرفت مردم چندان علاقه  برای شرکت در انتخابات را نداشته باشد ولی این حدس غلط بود بلکه مردم بیش از انتظار شرکت کردند که میخواهم این شهامت مردم را برای شان تبریک گفته وبگویم برنده اصلی در انتخابات 27 سنبله مردم است ، شهروندان شریف بامیان با این عمل کرد خویش نشان دادند که خواهان صلح آرامش ودموکراسی اند نه خشونت ونه هم تک سالار در حاکمیت . اگر چند این موضوع بعد از سال 1381 برای مردم بامیان چیزی جدید نبود بلکه شهروندان بامیانی این لقب را در اولین انتخابات در افغانستان از آن خود نموده اند.

چیزیکه در این روز  در بامیان منحصر به خودش بود امنیت کامل ، هیچ نوع مشکل ویا حد اقل احساس نا امنی حتی در ذهن مردم بامیان خطور نمی کرد ، اگر با افوات عمومی در افغانستان می نگریستیم فکر می کردیم  در افغانستان نیستیم در یک کشور دیگر هستیم ، نیروهای امنیتی خصوصاً پولیس ملی خیلی مسئولانه در مراکز رای دهی حضور داشت ، امنیت ملی با توجه به همرنگ بودن شان با مردم نیز حضور گسترده داشتند در این روز خوشبختانه نیروهای اردوی ملی بمنظور همکاری وتشریک مساعی با نیروهای ملی مقیم بامیان از قول اردو مرکز  در بامیان آمده بود. بنظر من امنیت کنونی تنها وتنها از برکت  نیروهای امنیتی نیست بلکه همکاری وصلح منشی مردم نیز یکی از پایه های اساسی امنیت در بامیان است باید تقدیر نمود.

بلاخره ساعت به 12 رسید ، سرو صدا کم شدن اوران رای دهی از مراکز مختلف بلند شد مردم میگفتند ورق در مرکز ما کم است ، تمام شد و... این موضوع خیلی مهم ونگران کننده بود مسئولین در پی چاره شدند ولی چیز قابل درخور نتوانستند چون کمیسیون مستقل انتخابات در کابل قبلا تصمیم گرفته واوراق را به همین اندازه در ولایات انتقال داده بود فقط توانستند که 600 برگه رای دهی را در لیسه مرکز شهیدان که در ابتدا تمام شد انتقال دهد. خیلی جالب است در اکثر مناطق افغانستان کارمندان انتخابات بعد از ساعت 12 کاملا بیکار و منتظر ورود یکنفر در محوطه رای دهی بودند وشاید در بعضی مراکز بعد از ظهر هیچ رای استعمال نشده باشد ولی مردم که میخواهند رای بدهند برگه برایش نمی رسد این یک چالش جدی فراروی انتخابات در بامیان بود که شاید خیلی از شهروندان نتوانستند رای بدهند . در ولسوالی پنجاب در یک مرکز بجای برگه رای دهی بامیان از بادغیس انتقال داده شده که بعد از ظهر دوباره برگه های بامیان رسانیده شد. با آنهم نمی توان کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد وتصمیم شانرا در مورد انتقال وچاپ تعداد برگه رای دهی معقول دانست.

 در یک نگاه میتوان گفت در انتخابات پارلمانی برنده اصلی مردم بامیان بود نه نامزدان ، یک موفقیت بسیار خوب برای اداره محلی ( نیروهای امنیتی ) بود که من از جانب خود ضمن تبریک به مردم شریف بامیان به اداره محلی بامیان صمیمانه ترین تبریکات خود را تقدیم میدارم.

                                                               با احترام 

                                                            بسم الله تابان

                                                28 سنبله 1389 دشت عیسی خان بامیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد