قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

محو خشونت علیه زنان نیازمند همکاری نزدیک علما دینی میباشد

این مطلب را داکتر حببیه سرای والی بامیان در سمینار تحت عنوان " خشونت علیه زنان و نقش علما در جلوگیری آن " که به ابتکار وی با همکاری ریاست های امور زنان و عدلیه  با حضور بیشتر از 150 تن علما وخانما از سراسر بامیان  مورخ ۴ عقرب در این ولایت برگزار شده بود ابراز داشته افزود: تا زمانیکه همکاری نزدیک علما وخانواده ها را با خود نداشته باشیم بر محو خشونت علیه زنان فایق نخواهیم آمد.

خانم سرابی در حالیکه از وضعیت موجود در برابر زنان ،  در ولایت بامیان خو شبین بنظر میرسید علاوه نمود : بر علاوه اینکه نهادهای حکومتی موظف بر تطبیق قانون منع خشونت جمهوری اسلامی افغانستان میباشند از جامعه روحانیت که بطور مستقم با مردم در ارتباط اند خواهشمندم تا در مورد آگاهی دهی از از اضرار خشونت بر علیه  زنان وپیامد های منفی آن در جامعه با رسالت دینی که دارند عمل نمایند.

در این مراسم آقای احمدی عضو شورا ولایتی بامیان یکی از سخنرانان دیگر بود ، وی از اینکه افغانستان با شعار که در مورد حقوق زن سر میدهند نگران بوده افزود : در جامعه غربی زن حق دارد آزاد باشد ولی این آزادی از حد گذشته و اگر از آنان تقلید نمایم مسلماً ما را به فاجعه می کشاند.

به عقیده آقای اسدی یک تن از علما ومدیر حقوق ولسوالی ورس ولایت بامیان خشونت علیه زنان ریشه در تاریخ دارد وبر میگردد به ادوار وقرون خیلی قبل تاریخ وی می افزاید : در تمامی تحولات که منجر به تخیر ودگر گونی اجتماعی گردیده زنان آسیب پیشتر از مردان را متحمل شده اند.

وی که موضوع را از منظر دین مبین اسلام بررسی می نمود گفت : در اسلام هیچ احکامی وجود ندارد که بر اساس جنسیت باشد بلکه تمامی احکام الهی بر اساس ماهیت انسان است .

مولوی محمد یونس خطیب زاده یکتن از علما اشتراک کنند در سمنیار ضمن مردود دانستن خشونت بر علیه انسان از دیدگاه اسلام گفت : وظیفه ای ایمانی و وجدانی همه ماست تا امر به معروف و نهی از منکر نمایم ولی من اعتراف میکنم که به عنوان عالم دین وپیش نماز مسجد جامع سیغان تا به هنوز در این مورد سر منبر صحبت نکرده ام ولی بعد از این سعی میکنم تا در این مورد با مردم صحبت نمایم.

عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بامیان ضمن اینکه  نظر بد بینانه بعضی افراد را در مورد غربی بودن اهداف  میثاق های بین المللی که در مورد حقوق بشر است رد نموده افزود : اسناد بین المللی در مورد حقوق بشر بیانگر دیدگاه یک کشور ویا یک دین خاصی نیست بلکه بر گرفته از تمامی ادیان الهی دانست وبرای همه ای کشور ها.

همچنان آقای فرزام با استناد به قوانین ملی و میثاق های بین المللی گفت : هر نوع خشونت واعمال که منجر به خشونت گردد ممنوع است .

رئیس دفتر ساحوی حقوق بشر در بامیان از ثبت 16 شانزه مورد خشونت علیه زنان الی ماه جوزا در دفتر کمیسیون بامیان یاد آوری نموده وافزود: بشترین مورد لت کوب وضرب وجرح بوده است.

در همین حال شهروندان عدم آگاهی از حقوق شان و سنت های ناپسند اجتماعی را از عوامل اساسی تداوم این عمل زشت میدانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد