قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

قاصدی از بامیان

در این صفحه شما فقط دیدگاه ها ونظرات شخصی خودم را میخوانید

متقاضیان کانکور در غزنی قربانی تصامیم سیاسی شدند

غزنی یکی از ولایات نا امن در جنوب کشور است در این ولایت که پیشینه تاریخی خوب دارد وقرار است در سال 2013 به عنوان پایتخت و مرکز تمدن جهان اسلام معرفی گردد ، اقوام پشتون ، هزاره ، تاجک ، قزلباش وپیروان اهل هنود زندگی مینمایند.

متاسفانه با آنکه عملاً نظام امارت اسلامی دیگر به عنوان یک اداره حاکمیت به رسمیت شناخته نمی شود ولی در بسیار نقاط این ولایت تا به هنوز بیرن سفید امارت اسلامی به عنوان پرچم حاکمیت وجود داشته و رادیو صدای شریعت به عنوان رسانه مهم نشرات دارد. این همه درولسوالی های جنوب غزنی وجود دارد.

در ولسوالی های شمال غزنی که بیشترینه هزاره ها زندگی می کنند امنیت حاکم ، قانون رعایت میگردد، به مجرد اینکه نقض حقوق بشر صورت گیرد مدافعان حقوق بشر به دادش میرسد، انتخابات به عنوان یکی از اساسی ترین اصل حاکمیت ملت بطور مدنی وقانونی برگزار میگردد ولی با آنهم این مناطق مورد کم مهری ودر موارد حتی بی مهری مسئولین قرار میگیرد.

نتایج ابتدایی انتخابات 27 سنبله 1389 برای مجلس نمایندگان دلیل موثق بر ادعا فوق است، ولی آن نتایج خیلی حساسیت را بر انگیخت که حتی فرد اول مملکت در مقابل آن واکنش نشان داد، کمیسیون انتخابات وشکایات انتخاباتی خیلی ها مصروف برهم زدن آرای واقعی مردم در این ولایت اند آنهم صرف بدلیل اینکه چرا فقط از یک قوم توانسته اند رای بیشتر بیاورند و به مجلس راه پیدا کنند خیلی جالب است در جامعه ای که حرف از دموکراسی، حاکمیت ملت و امثالهم هر لحظه بمیان می آید .

ولی این نتایج انتخابات پیامد های خود را بدون شک  از هر دو جانب دارد، در تازه ترین واکنش طوریکه شاید در جریان قرار داشته باشید به روز جمعه مورخ 14 عقرب امتحان کانکور در ولایت غزنی که 6000 متقاضی در سراسر حوزه دارد برای سه روز بر گزار گردید، در این میان به تعداد ۴۸۴ دانش آموز از ۱۹ مکتب  می باشد نتوانستند بطور نورمال شامل پروسه امتحان کانکور شود، به گفته متقاضیان در روز اول مسئولین کمیته کانکور برای شان گفته بود که کارت های شما در راه گم شده و یا هم از مرکز (کابل) نیامده بناً ما نمی توانیم از شما امتحان بگیریم، این حرف برای افرادیکه چند شب در شهر سرد غزنی آنهم در ساماوار ها ورستورانت های ظرفیت وکیفیت پائین آنجا برای دادن امتحان کانکور سپری نموده باشد خیلی مایوس کننده بود، تعدادی از آنان با من در تماس شده وگفت شما با مشوره با سایر دوستان یک راه حل را جستجو نماید من با آنکه دقیقاً امسال نمی توانستم عملا از نزدیک بدرد آنان بخورم با دوستان دیگر مشوره کرده ومقامات شخصاً تا جائیکه توانستم ودر عین حال دوستان و بزرگان دیگر دست بدست هم داده موضوع را بگوش مسئولین تحصیلات عای ومعارف در کابل مجدداً رسانیدم، منظور از مجدد اینکه میدانم آنان از موضوع هنگام اخذ تصمیم با خبر بودند واینبار از ما وسایر دوستان خبر شدند برای شان جذابیت نداشت یعنی خبر جدید نبود ولی با آنهم در تلفون وعده رفع مشکل را دادند، ولی متاسفانه این چند روز است که دانش آموزان بیچاره که قربانی تصامیم سیاسی  شده اند سر گردان ولالوان در جلو ریاست معارف غزنی جاده متر میکنند در حالیکه قرار اطلاع خودم خیلی های شان خرچی خود را تمام کرده وهمچنان تعدادی مریض شده اند.

بهر صورت امیدوارم مسئولین محترم دانش آموزان وجوانانی را که آینده از آنهاست قربانی سیاست های خویش  نگردانند.

دانش اموزان متقاضی این موضوع را کاملاً سیاسی دانسته میگویند: چگونه میشود فقط از مکاتب جاغوری و ناهور این طور شود.

وتعدادی می گویند فراغت پی هم در هر سال ولیاقت این دانش آموزان شاید خیلی ها را واز خطا کرده باشد چون دیگران مکاتب شانرا می سوزانند.

در همین حال ریاست معارف غزنی که من در تماس شدم کاملاً اطمنان داده گفته هیچ کس محروم امتحان نخواهد شد ولی سوال اینجاست آیا افرادیکه در این مورد تعلل نموده اند مجازات خواهند شد ویانه اینکه تقدیرنامه اخذ خواهند نمود.

امروز مورخ18 میزان 1389 امتحان از دانش آموزان  توسط کارت های بدون آی دی نمبر اخذ میگردد، نمیدانم سرنوشت نتایج این دانش آموزان چی خواهد شد.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد